2014-11-30

Tory do Ostrołęki zostaną wykorzystane do ruchu?

PKP przygotowują plan czasowego wykorzystania trasy Łapy-Ostrołęka, na czas remontu Rail Baltiki (Warszawa-Białystok).
1

Przez lata zabiegano (występował w tej sprawie zwłaszcza Wójt Sokół J. Zajkowski), aby przywrócono do ruchu linię 36 Łapy-Sokoły-Śniadowo-Ostrołęka. Trasa ta między Ostrołęką a Łapami ma 88 km, z czego prawie 50 km (pomiędzy Śniadowem i Sokołami) jest wyłączone z eksploatacji. Ruch pasażerski na odcinku Ostrołęka – Łapy zawieszono w 2000 r., a między Śniadowem a Łomżą już w 1993 r. Być może trasa zostanie wykorzystana „bez walki” (choć wystąpienia samorządowców i parlamentarzystów w tej sprawie z pewnością nie zaszkodziły), bowiem PKP PLK właśnie tę trasą zamierzają wykorzystać jako objazd w czasie drugiego etapu remontu Rail Baltiki (E75). Dotyczyć to będzie pociągów towarowych.

Obecnie na ukończeniu jest remont odcinka Warszawa – Sadowne (zakończenie i rozliczenie projektu ma nastąpić do końca 2015 r.). Dalszy odcinek Sadowne – Białystok ma być realizowany także ze środków unijnych, ale w ramach perspektywy finansowej 2014-20. Obecnie ruch towarowy zastępczo prowadzony jest przez Pilawę – Łuków – Dziewule – Czeremchę, a powrót z Białegostoku przez Małkinię – Ostrołękę – Tłuszcz. Jednak w II etapie planuje się objazd dla przewozów towarowych przez Ostrołękę i Śniadowo do Łap. Aby do tego doszło, na pewnych odcinkach niezbędny będzie remont.  M.in. mówi się o wymianie torów na liczącym 18 km odcinku na szlaku Ostrołęka – Śniadowo, aby można było osiągnąć prędkość minimum 80 km/h. Szczegóły poznamy (zakres robót i koszty) w III kwartale 2015 r.

 Czy otwarcie trasy Łapy – Ostrołęka dla ruchy towarowego, stwarza także szansę dla pociągów pasażerskich? Nie można tego wykluczyć. Kilka miesięcy temu Zarząd Województwa Podlaskiego zdecydował o udzieleniu PLK dotacji 1,2 mln zł z RPO Woj. Podlaskiego na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla inwestycji na kilku liniach kolejowych w regionie, w tym m.in. liniach 36 i 49 (Śniadowo – Łomża), przy czym dokumentacja rewitalizacji linii nr 36 ma objąć odcinek Łapy – Śniadowo – aż do granicy województwa, włączając trasę (na razie projektowo, a więc niejako koncepcyjnie) w sieć międzyregionalną, jako alternatywną, a także związaną z bezpieczeństwem państwa. Więcej informacji na temat przyszłych planów poznamy zapewne w 2015 r.   


ZOBACZ TAKŻE: 2014-11-17, pr, Rynek Kolejowy, http://www.rynek-kolejowy.pl/54735/plk_przygotuja_objazd_przez_ostroleke_na_drugi_etap_remontu_rail_baltiki.html

Foto Google https://www.google.pl/maps/@52.9825773,22.8610764,3a,75y,275.95h,68.65t/data=!3m4!1e1!3m2!1sNsNctwWFAD00X5yL61Jxow!2e0


CZYTAJ TAKŻE:
2014-09-02. Trasa kolejowa Tłuszcz-Łochów od października będzie zamknięta na rok
http://portal.lapy.pl/aktualnosci/452,trasa-kolejowa-tluszcz-lochow-od-pazdziernika-bedzie-zamknieta-na-rok.html

2014-07-27. Czy zamkną na rok linię kolejową Warszawa–Białystok? http://www.portal.lapy.pl/aktualnosci/410,czy-zamkna-na-rok-linie-kolejowa-warszawabialystok.html

2014-10-05. Parowóz niechciany przez władze Łap zakupiła szkoła w Tłuszczu http://www.portal.lapy.pl/urzad-kontroli-plotek/492,parowoz-niechciany-przez-wladze-lap-zakupila-szkola-w-tluszczu.html

2014-04-14. Dworce b. drogie w utrzymaniu. PKP się pozbywa, a bogaci lub naiwni przejmują. http://www.portal.lapy.pl/aktualnosci/280,dworce-b-drogie-w-utrzymaniu-pkp-sie-pozbywa-a-bogaci-lub-naiwni-przejmuja-.html

2014-02-05. Jak Burmistrz potraktował PKP, tak PKP potraktowało Burmistrza. http://www.portal.lapy.pl/aktualnosci/196,jak-burmistrz-potraktowal-pkp-tak-pkp-potraktowalo-burmistrza.html

2014-01-13. Przejęto dworzec! GŁUPOTA ROKU, KADENCJI, 10-LECIA? http://www.portal.lapy.pl/aktualnosci/165,przejeto-dworzec-glupota-roku-kadencji-10-lecia.html